SOS Linka

 

SOS linka pro zaměstnance

ve všech krizových životních situacích

vice

Jak to vidí psycholog: 5 důvodů, proč nakupujeme

 

Obchod je vlastně psychologická hra.
Je dobré jí porozumět, abychom se vyvarovali zbytečnému utrácení peněz a zadlužování.

 

Jaké jsou tedy naše vnitřní psychologické důvody, které nás vedou k nakupování? Naše chuť k nakupování stoupá úměrně našemu psychickému rozpoložení, našim postojům a společenskému zařazení. Těmi hlavními motivy jsou:

 

1. Emocionální vazba – někdy si kupujeme věci, kterými chceme nahradit něco, co nikdy nemůžeme mít.


2. Psychická podpora – znají to všechny ženy. Nedaří se v práci, hádka s rodiči, rozchod s přítelem. Jsme ve stresu, a tak potřebujeme myslet na něco jiného. Dělat nějakou činnost, která nás uklidní a zároveň rychle a účinně rozveselí. Věřte, že svět je hned milejší s novým párem bot, novým kabátkem či kabelkou nebo mobilem.


3. Pro vytvoření dojmu a prestiže – věci se používají také k tomu, abychom přilákali pozornost druhého pohlaví nebo někoho, na kom nám záleží. Proto si ženy kupují hezké oblečení a sexy boty. Proto potřebují tolik rtěnek a drahého parfému. Muži si na druhou stranu pořizují luxusní auta nebo nejnovější technologii. Mnozí si kupují drahé věci, protože beze slov vyjadřují jejich společenské postavení. Často si tím také zvyšují sebevědomí.


4. Sounáležitost – nakupujeme věci, abychom vyjádřili, že jsme součástí nějaké komunity nebo skupiny. Ať už náboženské, sportovní, etnické a další.


5. Závislost na nakupování – odborně se této moderní nemoci říká shopaholismus neboli oniománie. Trpí tím zejména ženy, ale nevyhýbá se to ani mužům. Je to závislost jako každá jiná. Člověk nemůže odolat a nakupuje tolik, že se mnohdy i zadluží a přitom už nemá prostor, kam ty věci dávat.
.
S těmito faktory počítají i všichni marketéři a obchodníci. Nakupujme tedy po zralé úvaze a zamysleme se nad důvodem, proč danou věc tak nutně potřebujeme.