SOS Linka

 

SOS linka pro zaměstnance

ve všech krizových životních situacích

vice

Time management na míru

 

Každý z nás je jiný, jinak zachází s časem, má jiné pracovní podmínky a jiný druh úkolů. Proto také neexistuje žádná univerzální metoda nebo pomůcka, která jako mávnutím kouzlenou hůlkou vyřeší všechny naše problémy s nedostatkem času.

 

Skutečnost, že čas nemůžeme řídit ani ovlivnit, víme dlouho. Co se dá řídit a ovlivnit je management nás samotných a to, jak my sami s časem nakládáme.
Můžeme ovlivnit organizaci naší práce a pracovních úkolů, která nám pomůže je efektivně zdolat.
Především je třeba si uvědomit, jaký způsob plánování a práce nám osobně vyhovuje, jak my sami fungujeme v čase.


Máte raději čas pevně strukturovaný a postupujete s vyřizováním úkolů krok po kroku? Pak jste zřejmě monochronní typ osobnosti. Dáváte přednost kreativitě, vyřizujete úkoly současně a jste schopni spontánně improvizovat? Patříte k polychronním osobnostem. Znát vlastní typ zacházení s časem je první krok k efektivitnímu využití vašeho času. Pomůže Vám to využít právě ty metody time managementu, které podpoří vaše silné stránky a pomohou využít a rozvíjet Váš osobní potenciál.

 

 

 

 

Výběr 4 metod time managementu pro různé typy osobností

 

1. Jste perfekcionista/ka?

Pamatujte na Paretův princip, tj. Pravidlo 80/20:
    https://managementmania.com/cs/paretovo-pravidlo

2. Patříte k těm, kteří večer zjistí, že se ani nestačili najíst a vůbec nevědí, jestli si vlastně odskočili?

Za předpokladu, že máte časová okna, kdy pracujete sami, můžete si čas sami nastavit a nejste permanentně   vyrušováni – podívejte se na metodu Pomodoro. Stačí mít timer na mobilu:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Technika_Pomodoro

 

3. Musíte myslet na neuvěřitelné množství maličkostí? Napište si je!
Princip je sbírat na nějakém místě informace a zapsat si je. Pro systematiky pod určitými hesly a systémy, pro chaotiky prostě jen zapsat. Například v systému onenote u Windows, poznámky u Maca nebo Evernote pro oba systémy. Nebo klidně do jednoho sešitu, který nosíme pořád u sebe, pro somatické typy mezi námi.

Extra tip: Seznam úkolů na kocovinu
Znáte to – jsou dny, kdy jsme prostě neproduktivní, nemusíme mít přímo kocovinu, stačí, že jsme se špatně vyspali, pohádali doma. Nebo máme zdlouhavé telefonické konference, kde se mluví o něčem, co se nás netýká, ale musíme tam být. Na to je takový seznam úkolů super. Přijdou na něj všechny maličkosti, které je potřeba udělat, ale na které zrovna není čas.

 

4. Dostáváte mnoho emailů?

Nevracejte se k nim! Podívejte se na každý email jenom jednou. Když na vyřešení potřebujete jenom 2-3 minuty, udělejte to hned. U všech ostatních emailů se hned rozhodněte, co s nimi udělat. Vymazat, přeposlat, označit k dalšímu zpracování. Vracet se k emailům Vás stojí mozkovou kapacitu. Pravidlo 2 minut pochází z Getting Things Done (zkratka GTD), jedné z populárních metod organizace práce současnosti. Podle pravidla dvou minut má člověk v průběhu zpracování schránky rozhodnout, zda činnost udělat hned nebo ji odložit k pozdějšímu provedení. Tato metoda patří k základním nástrojům GTD. Nutí člověka zvážit, zda jej provedení bude stát méně času než složité zakládání nové připomínky, případně dalšího kroku či projektu.